بلاگ

آموزش نوشتن طرح کسب و کار برای رستوران

آموزش نوشتن طرح کسب و کار برای رستوران

  • تاریخ انتشار : پنجشنبه۸ خرداد ۱۳۹۹
  • منبع : گردآوری سوپرفراست
  • چاپ صفحه

آموزش نوشتن طرح کسب و کار برای رستوران

 

ضرورت نگارش برنامه کسب و کار در هر بیزنسی برای همه روشن است، اما سوال اساسی اینجاست برای نوشتن برنامه کسب و کار یک رستوران به چه مواردی باید توجه داشت؟  قبل از شروع به آیتم های زیر خوب فکر کنید.

 

کانسپت رستوران

کانسپت رستوران نقشه راه و عمل شماست، منوی غذایی، معماری داخلی، خرید تجهیزات و ... مستقیما از کانسپت رستوران تاثیر می پذیرند، پس واضح و شفاف بودن کانسپت و ایده رستوران امری اجتناب ناپذیر است.

 

 منوی پیشنهادی رستوران

در ابتدای شروع راه لازم نیست با جزییات از برنامه غذایی که در منو رستوران قصد سرو آن را دارید، اطلاع داشته باشید چرا که حین پیشرفت پروژه، قطعا تصمیمات شما دستخوش تغییر خواهند شد اما داشتن ایده و برنامه برای نوع غذا و نوشیدنی هایی که قصد سرو آنها را دارید، الزامی است.

 

 ساختارهای مدیریتی رستوران

در ابتدای پروژه باید برای تامین منابع مالی، نوع مشارکت با سرمایه گذاران، تقسیم مسئولیت ها و سود و .. برنامه مشخصی داشته باشید.

 

 تحلیل بازار رستوران

کسب شناخت کافی نسبت  به فرهنگ، شرایط اقتصادی و سیاسی محیط، شرایط خاص ویژه خیابان و منطقه ای که رستوران در آن واقع شده، وضعیت رقبا، محبوبیت کانسپت غذایی منتخب شما از دیدگاه طبع غذایی مشتریان و ... اطلاعاتی ست که قبل از انجام پروژه با روش ها مخصوص بازایابی باید بررسی و پاسخ داده شوند.

 

 برآورد هزینه ها و نیازمندی های مالی یک پروژه رستورانی

بنیان راه اندازی هر کسب و کاری بررسی و ملاحظات مالی است. در راه اندازی رستوران نیز برآورد هزینه ها از اهمیت فوق العاده ای دارد. در ابتدای پروژه باید برآورد کنید که سقف هزینه‌های شما چقدر است؟ با تخمین درآمد مورد انتظار چه زمانی به سود دهی خواهید رسید؟ آیا تناسب منطقی بین درآمد و مخارجتان برقرار خواهد شد و ... اینها سوال هایی ست که باید پاسخ مناسبی برای آن داشته باشید.

 اگر برای موارد بالا برنامه قابل ارائه ای دارید، حالا نوبت به نگارش طرح کسب و کار شماست. این برنامه شامل 8 بخش خواهد بود:

 

چکیده برنامه اجرایی برای رستوران

این خلاصه، مرور کوتاهی ست بر همه اطلاعاتی که در برنامه کسب و کار شما ارائه خواهد شد. این خلاصه نه تنها برای بهبود خط مشی شما مفید است بلکه اگر قصد جذب سرمایه گذار را دارید، گامی مهم در جلب توجه او به سرمایه گذاری در پروژه شما خواهد بود. این چکیده بطور معمول بین ۱ تا ۴ صفحه است و باید بصورت مختصر شامل نکات مهم و وجه تمایز پروژه شما با موارد مشابه باشد مانند:

  • کانسپت و ایده خاص رستوران

  • بیانیه ماموریت

  • اعلام واقع بینانه زمان افتتاحیه

  • محل رستوران و مساحت فضای مورد نیاز

  • خلاصه مطالعات بازار

  • نکات ویژه و متمایز این پروژه

  • اعلام نقاط قوت پروژه مثلا دارا بودن مدیری توانمند و با تجربه، استفاده از سرآشپز خلاق و حرفه ای ..

  •  برآورد هزینه ها، اهداف تجاری، برنامه های تامین مالی و ...



پس از جمع آوری و آماده کردن این اطلاعات، می توانید از تکنیک های زیر در نگارش برنامه کسب و کار رستوران خود کمک بگیرید :

  1. دقیق، با صراحت و مفید بنویسید، از پنهان کردن اطلاعات، زیاده گویی و .. جدا خودداری کنید.

  2. توجه داشته باشید این متن برای چه کسی، چه سازمانی و با چه هدفی نوشته میشود، به موارد مهم از دیده خواننده توجه داشته باشید.

  3. از بیان کلیات کلیشه ای و اغراق در توضیحات جدا خودداری کنید مثلا “بهترین رستوران...” بهترین بستنی..”

  4. اعتبار برنامه خود را به نمایش بگذارید، اجازه دهید علاقه و توجه خاص شما به این حرفه اعم از شناخت نقاط ضعف موجود، نیازهای این صنعت و... در این بخش به وضوح نمایش داده شود.



مروری جامع بر پروژه رستوران

این بخش علاوه بر مرور کلیات نوشته شده در بند ۱، هرکدام را با جزییات شرح خواهد داد، برای مثال استراتژی های بازاریابی مورد نظرتان را باید در این بخش به تفصیل شرح دهید. به ویژه در بیزینس رستورانی، شما در بخش اول (چکیده برنامه اجرایی) با بیان ویژگی های منحصر به فرد و ناب طرح خود، قصد جلب توجه مخاطب را دارید و در بخش دوم ایده های خود را شرح خواهید داد و راهکارهای اجرایی آن را بر خواهید شمرد. برای نگارش این بخش، حتما پاسخی جامع برای این سوالات ارائه دهید:

  • کانسپت رستوران

  • ویژگی منحصر به فرد پروژه

  • آیتم های منو

  • مشتریان هدف پروژه، تحلیل رفتار و عادات غذایی و تفریحی آنها

  • اعضای تیمی که برای شروع کار در نظر گرفته اید

  • برنامه اجرایی عملیاتی رستوران مانند اینکه در روزهای مختلف یا مناسبت های خاص استراتژی عملیاتی رستوران چگونه است؟

  • ساختار مدیریتی که پاسخگوی نیاز پروژه باشد، چیست؟

  • اسم، لوگو، ایده های تبلیغاتی و ... چگونه اجرا خواهد شد؟

 

سبک و منو رستوران

همانطور که قبلا دیدید، در مورد ایده و منو رستوران در بخش های قبلی توضیحاتی ارائه شد اما حالا فرصت مناسب برای شرح کامل دیدگاه های شماست. برای اینکار به سه دسته بندی نیاز خواهید داشت:

  •  ایده و طراحی منو

میتوانید نمونه ای از منو مورد نظرتان را در این بخش به نمایش بگذارید، اگر هنوز به تصمیم قاطع برای آیتم های منو نرسیده اید، میتوانید چند مورد را به همراه دستور تهیه آن بعنوان نمونه استفاده کنید.

  • نوع خدمات

هدف شما از بازگشایی این مجموعه، یک رستوران کلاسیک، مجلل، فست فود و... چیست؟ باید توجه داشته باشید نیاز مشتریان در هر سبک رستورانی بسیار متفاوت است و نوع خدمات مورد انتظار مشتری به شدت به این انتخاب وابسته است.

  •  طراحی و دکور

در این بخش میتوانید طراحی لوگو، طراحی های دکور، طرح رنگ، لوازم سالن و ... را که انتخاب کردید، معرفی کنید.

 

ساختار مدیریتی و صاحبین مجموعه رستوران

در این قسمت از برنامه کسب و‌کار، باید مشخص نمایید که صاحب پروژه چه کسی یا کسانی هستند، این پروژه متعلق به شخص است یا چند شریک با هم فعالیت خواهند داشت. علاوه بر صاحبین پروژه مدیریت رستوران به چه صورت خواهد بود؟ آیا برای قسمت سالن یا آشپزخانه مدیران متفاوتی در نظر گرفته خواهد شد؟ و ...

 

نیروی انسانی رستوران

دقت کنید تعیین نیروی انسانی پس از شفاف سازی ساختارهای مدیریتی تشریح میگردد چرا که در علم مدیریت سبک ها و سلیقه های گوناگونی وجود دارد پس بهتر است متناسب با نیاز و سلیقه مدیر گزینش نیروی انسانی و روند انجام آن برنامه ریزی گردد.

قبل از برنامه ریزی برای استخدام باید مشروح وظایف هر یک از پرسنل، روش های توانمند سازی آنها، روش های تشویقی، ‌حفظ و نگهداری افراد و .. بطور شفاف نگارش و مشخص شود. توجه داشته باشید نیروی انسانی نقطه قوت و ضعف هر مجموعه است پس در برنامه ریزی خود به دقت به نیازهای آنها توجه کرده و تا حد توان برای هر چالشی راه حلی در نظر داشته باشید.

 

مطالعات بازار، تحلیل محیط و رقیبان رستوران

اهمیت بازاریابی و تلاش برای دستیابی به جایگاهی خاص در بازار، به قدری حائز اهمیت است که نیازمند تحقیق، بررسی و تحلیل های جامع و دقیق است. برای نگارش تحلیل بازار به مشخصات مشتریان هدف خود، سطح درآمد آنها، توان پرداخت آنها برای آیتم های غیر ضروری و تفریحی، عادت غذایی آنها... توجه کنید. علاوه بر این همواره به یاد داشته باشید، شما در این بازار تنها نیستید و همیشه باید رفتار رقیبان و همکاران خود را زیر نظر داشته باشید. پس مطالعه رفتار رقیبان مانند اینکه در محدوده شما چه رستوران ها با چه سبک هایی وجود دارد؟ آیا خدمات مشابه شما ارائه می دهند؟ قیمت های آنها به چه صورت است؟ حضور فروشگاه های عرضه غذاهای فوری و بیرون بر در محدوده شما به چه صورت است؟ مواردی از این قبیل امری حیاتی است. اینها نمونه ای از سوالاتی ست که باید در مورد آنها تحقیق کرد و در برنامه کسب و کار پاسخ و راه حلی برای عبور از این چالش ها ارائه داد.

 

استراتژی های تبلیغاتی و‌ بازاریابی برای رستوران

در گام قبلی گروه مشتریان هدف به دقت مشخص شدند و حالا نوبت به ارائه راهکار و برنامه برای جذب این گروه می باشد. روش های مختلفی برای بازاریابی و اجرای تبلیغات رستوران وجود دارد مانند برگزاری افتتاحیه، طراحی و‌ برگزاری‌کمپین تبلیغات اینستاگرامی، راه اندازی باشگاه مشتریان و‌ ارائه پیشنهادات ویژه برای آنها، ارائه کوپن تخفیفات و... در این مرحله باید توضیح دهید با چه استدلالی قصد استفاده و اجرای کدامیک از روش ها و استرانژی ها را دارید.

 

امور مالی رستوران

از مهم ترین ارکان برنامه کسب و کار شما بند توضیحات مربوط به امور مالی ست. برای محاسبه برآوردهای خود میتوانید از آمارهای قبلی و اطلاعات مربوط به رستوران هایی که فعالیت مشابهی با شما داشته اند بهره ببرید. علاوه بر این استعلام قیمت از تامین کنندگان، شرکت های عرضه کننده، تولیدکنندگان و... نتایج شما را به واقعیت نزدیک تر خواهد کرد. توجه داشته باشید برای سوالات زیر اطلاعاتی گردآوری کنید:

  •  سرمایه در دسترس برای شروع پروژه در حال حاضر چقدر است؟

  •  برآورد شما از هزینه ها مثل خرید تجهیزات آشپرخانه رستوران، .اجاره ملک، بازسازی و دکوراسیون و...  چقدر است؟

  •  برآورد شما از زمان نقطه سر به سر چه زمانی است ( زمانی که تمام هزینه ها جبران شده و رستوران به سود دهی می رسد)

  • برآورد شما از هزینه های روزانه و‌ هفتگی رستوران چقدر است؟

  •  پیش بینی شما از مقدار فروشتان چیست؟ میتوانید برای این برآورد از اطلاعات رقیبان و همکاران کمک بگیرید.

  •  برآورد شما از هزینه های سربار، استخدام افراد، قیمت تمام شده غذاها و ... چقدر است؟

یادآوری می شود هنگام آماده سازی طرح کسب و کار حتما توجه داشته باشید که مخاطب شما برای مطالعه این متن چه کسی است علاوه بر این دقت کنید این برنامه نقشه راه عملیاتی و‌ مکتوب شما در طول اجرای پروژه است. شما، تیم مدیریتی و تیم های فعال در پروژه باید به بایدها و نبایدها و برنامه ریزی های انجام شده در این سند تا حد امکان متعهد بمانید.

 

برای عضویت در خبرنامه ما شماره همراه یا ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید