بلاگ

نکات مهم راه اندازی بیکری

نکات مهم راه اندازی بیکری

  • تاریخ انتشار : سه شنبه۱ تير ۱۴۰۰
  • منبع : گردآوری از سوپرفراست
  • چاپ صفحه

آشنایی با اصول راه اندازی کافه نان

 

بیکری ها یکی از زیرمجموعه های محبوب خدمات غذایی به شمار می آیند که فرصتی مناسبی برای نمایش خلاقیت و تنوع گسترده در محصولات را فراهم می کنند. مانند سایر مجموعه های خدمات غذایی اعم از رستوران، کافی شاپ و... موفقیت در راه اندازی بیکری، علاوه بر تخصص در پخت و کیفیت بالای آیتم ها، نیازمند آگاهی از مراحل تاسیس و برنامه ریزی دقیق برای مدیریت زمان و سرمایه است. در این مقاله با نکات مهم برای راه اندازی بیکری آشنا خواهیم شد.

 

آشنایی با انواع بیکری

 

در ابتدا و قبل از شروع برنامه ریزی برای تاسیس بیکری باید با انواع مختلف بیکری ها آشنا شوید و تصمیم بگیرید که هدف شما از راه اندازی این مجموعه در کدام دسته از بیکری ها قرار می گیرد. بیکری ها به دو دسته خرده فروشی و عمده فروشی تقسیم می شوند. با اینکه در هر دو دسته محصولات مشابهی به فروش میرسد اما گروه مشتریان و نیازمندهای هریک از آنان متفاوت است.

 

ریتیل بیکری یا خرده فروش ها

 

رایج ترین مدل مغازه های بیکری مربوط به این گروه می شود. بیکری های ریتیل آیتم های پخته و آماده را در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می دهند. این گروه به دلیل انجام پخت در داخل مجموعه به هر دو فضای تعامل با مشتری و آشپزخانه برای پخت نیاز دارند. بیکری های خرده فروش انواع مختلفی دارند که محصولات متفاوتی نیز ارائه می کنند.مدل هار رایج این دسته عبارتند از:

 

کافه بیکری

همانطور که از نام کافه بیکری مشخص است در این مدل آیتم های بیکری و کافه در کنار هم سرو و در اختیار مشتری قرار می گیرند. انواع نان، شیرینی، کوکی و.. را در کنار مدل های مختلف قهوه و چای می توان در کافه بیکری سرو نمود. کافه بیکری ها معمولا دارای فضایی برای نشستن مشتری هستند.

 

بیکری با خدمات بیرون بر

که در اصطلاح رایج به خدمات کانتری نیز شناخته می شود فضایی برای نشستن مشتری وجود ندارد و مشتری بعد از سفارش، آیتم های تازه پخت شده را دریافت و از مغازه خارج می گردد.

 

ون بیکری

مانند ون های فروش غذا، آیتم ها در ماشین قرار داده شده و با قابلیت حرکت ماشین، تغییر محل فروش امکان پذیر است. از آنجایی که فضای پخت در تراک ها کم است، عموما پخت از قبل انجام می شود.

 

اسپشالتی بیکری

مزیت این گروه در تمرکز بر آیتم های مشخص و خاص است در نتیجه نیاز گروه ویژه ای از مشتریان با کیفیت بالاتر و به صورت تخصصی رفع می شود. برای مثال میتوان به بیکری های تخصصی فروش کیک، فروش تخصصی کاپ کیک و... اشاره کرد.

 

بیکری خانگی

بر محبوبیت این مدل هر روز بیش از پیش افزوده می شود چرا که برخلاف سایر مدل ها نیاز به سرمایه اولیه زیادی برای راه اندازی آن وجود ندارد و فعالیت اصلی در کارگاه های خانگی انجام می شود. ارتباط با مشتریان عموما به صورت آنلاین شکل گرفته و پس از سفارش، محصول برای وی ارسال می گردد.

 

بیکری های عمده فروش

قاعدتا ظرفیت پخت این گروه از دسته قبلی بسیار بالاتر است و آیتم ها نه تنها در خود مغازه به فروش میرسند بلکه برای سایر مجموعه ها مانند فروشگاه های زنجیره ای، رستوران ها، کافه ها و.. نیز ارسال می گردند. در این مدل تمرکز بر ظرفیت بالا و توان پاسخگویی نیاز مشتریان تجاری است. این مدل به فضای بزرگ و تجهیزات صنعتی با ظرفیت بالا برای پخت، بسته بندی و ارسال نیاز دارد.

 

نکات مهم راه اندازی بیکری

 

حالا که با انواع مختلف بیکری ها آشنا شدید و سبک دلخواه خود را انتخاب نمودید حالا نوبت به برنامه ریزی برای افتتاح بیکری می رسد. برای مدیریت حرفه ای این فرآیند به این مراحل نیاز خواهید داشت :

 

بیزینس پلن بیکری خود را تهیه کنید

 

مانند هر کسب و کار دیگری ، شروع هر پروژه با تهیه طرح کسب و کار آن آغاز میگردد. طرح کسب و کار بیکری مسیر حرکت شما را مشخص خواهد کرد. با وجود این برنامه شما سبک دلخواه ، ساختارهای مورد نیاز، مدل فروش، محصولات و... را برای خود مشخص و باید تلاش کنید در طول مسیر به این برنامه ها متعهد بمانید.

طرح کسب و کار بیکری شما باید شامل اطلاعاتی جامع و کامل در این حوزه ها باشد:

خلاصه برنامه اجرایی

مقدمه و مرور اجمالی کسب و کار

تحیل بازار

مدل کسب و کار

برنامه ها و ساختار مدیریتی مجموعه

استراتژی های بازاریابی و تبلیغات

برنامه های تامین مالی

 

بودجه مورد نیاز راه اندازی بیکری را تامین کنید

 

پس از مشخص شدن بیزینس پلن بیکری باید برای تامین هزینه های پیش رو اقدام کنید. سرمایه گذاری شخصی، شراکت، دریافت وام و... از روش های متداول تامین سرمایه است. فقط توجه داشته باشید برای تامین بودجه خرید تجهیزات بیکری، اجاره مغازه، خرید مواد اولیه، استخدام پرسنل، خرید تجهیزات سالن و... پیش بینی های لازم را کرده باشید.

 

مکان مناسب بیکری خود را انتخاب کنید

 

مشخصات و ویژگی های مکان مناسب برای بیکری در بیزنس پلن شما مشخص شده است. در این مرحله باید دست به اجرا بزنید و مکان دلخواه خود را انتخاب نمایید. برای انتخاب مکان به این موارد توجه داشته باشید: در دسترس بودن مغازه برای مشتریان، بافت جمعیتی اطراف مغازه، حضور رقبا اطراف مغازه شما، اندازه و فضای قابل استفاده در مغازه، محل قرارگیری مغازه نسبت به تامین کنندگان مواد مورد نیاز و...

 

مجوزهای لازم برای افتتاح بیکری را دریافت کنید

برای اطلاع از مجوزهای لازم برای افتتاح بیکری می توانید از مشاوره سایر فعالان این صنف استفاده کنید. فراموش نکنید قبل از اقدام به هرکاری از مراحل قانونی و نیازمندیهای این صنف اطلاع داشته تا در طول اجرا با مشکلات و موانع قانونی روبرو نشوید.

 

نقشه فضای داخلی و فضای بیرونی بیکری را تهیه کنید

مانند هر مجموعه خدمات غذایی دیگری، شما به طراحی فضای داخلی یا آشپزخانه ای که تهیه محصولات در آن صورت میگیرد نیاز دارید. طراحی استاندارد امکان بهره وری بهینه از فضا، چیدمان صحیح تجهیزات و تسهیل فرآیند کاری پرسنل را برای شما فراهم می کند. آشپزخانه بیکری شما مانند هر آشپزخانه صنعتی دیگری به چهار بخش اصلی آماده سازی، پخت، انبار و شستشو نیاز دارد. هنگام طراحی فضا و مشخص کردن محل تجهیزات برای چیدمان حتما به ظرفیت تولید برآورد شده خود توجه داشته باشید.

علاوه بر فضای داخلی یا اجرایی به طراحی فضای بیرونی یعنی محل عبور و مرور مشتری نیاز دارید. طراحی این فضا بر اساس برنامه شما از نحوه سرو مشخص می شود. اگر صرفا فروش محصولات را در برنامه دارید به فضای سالن برای نشستن نیاز نخواهید داشت و صرفا چیدمان صحیح کانترها پاسخگوی نیاز شما است اما اگر سبک کافه بیکری را انتخاب نموده اید، حتما به طراحی جذاب فضای سالن خود توجه ویژه داشته باشید.

 

تجهیزات بیکری را خریداری نمایید

نوع محصولات و ظرفیت تولید مورد نیاز، نوع تجهیزات بیکری شما را مشخص خواهد کرد. برای مدیریت هزینه های خود از خرید لوازم بیکری که برای شما کاربردی ندارند خودداری کنید و در عوض با دریافت مشاوره از فروشندگان تجهیزات بیکری ، دستگاهی که پاسخگوی نیاز شما است را انتخاب و خریداری نمایید. به طور کلی تجهیزات بیکری شامل تجهیزاتی مانند میکسر صنعتی، فرهای پخت نان و شیرینی صنعتی، تجهیزات نگهداری ، تجهیزات شستشو، تجهیزات جانبی بیکری مانند کاسه، همزن دستی و... می شوند.

 

کارکنان بیکری را استخدام و آموزش دهید

استخدام و آموزش پرسنل باید تحت نظارت شف متخصص این رشته صورت بگیرد. با توجه به نیاز پروژه، حضور دائم یا موقت شف حرفه ای تعیین میگردد. به یاد داشته باشید که باید پرسنل کافی در اختیار هر بخش اجرایی خود قرار دهید برای مثال اگر بیزینس مدل شما براساس فروش بیرون بر طراحی شده قاعدتا به نیروی بیشتری برای فعالیت در داخل آشپزخانه نیاز دارید اما اگر قصد ارائه سرویس به مشتریان خود را دارید به پرسنل داخل سالن نیز نیاز خواهید داشت.

 

فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی برای بیکری را آغاز کنید

بدون بازاریابی و تبلیغات مشتریان از حضور کسب و کار شما اطلاعی نخواهند داشت پس در ادامه تمام تلاش هایتان به تدوین استراتژی های حرفه ای بازاریابی بپردازید. برای کسب موفقیت در فرآیند بازاریابی به تحقیقات بازار،  طراحی و هدف گذاری کمپین های بازاریابی، تعیین شیوه های تبلیغاتی و برنامه ریزی برای حضور در فضای آنلاین نیاز دارید.

 

 

برای عضویت در خبرنامه ما شماره همراه یا ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید