بلاگ

هزینه راه اندازی رستوران چقدر است؟

هزینه راه اندازی رستوران چقدر است؟

  • تاریخ انتشار : سه شنبه۲۴ فروردين ۱۴۰۰
  • منبع : گردآوری از سوپرفراست
  • چاپ صفحه

هزینه های مربوط به راه اندازی رستوران

 

افتتاح یک رستوران یکی از اهداف شغلی رایج برای بسیاری از افراد است اما آیا از هزینه های راه اندازی رستوران اطلاع کافی در اختیار دارید؟ مانند بسیاری از مشاغل دیگر راه اندازی رستوران یا افتتاح کافی شاپ نیازمند به سرمایه گذاری است پس در قدم اول باید اطلاع دقیقی از نیازمندی های مالی پروژه کسب و سپس شروع به فعالیت نمود. در این مقاله به بررسی آیتم های اصلی هزینه بر در مسیر راه اندازی رستوران خواهیم پرداخت.

 

بودجه لازم برای راه اندازی یک رستوران چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید در نظر داشت فرمول ثابتی برای محاسبه هزینه افتتاح رستوران یا کافی شاپ وجود ندارد چرا که مبلغ نهایی حاصل آیتم های متعددی است که تاثیر آنها در هر پروژه متفاوت است. ولی جای نگرانی نیست! چرا که با آگاهی از این فاکتورهای تاثیرگذار و تعیین درجه اهمیت آنها در پروژه می توان برآوردی از هزینه ها را برای آن محاسبه نمود.

 

هزینه اجاره یا خرید مکان رستوران

انتخاب مکان صحیح و متناسب با کانسپت رستوران به جرات مهمترین تصمیم در مسیر راه اندازی حرفه ای رستوران به شمار می آید تا جایی که حتی ناب ترین ایده های رستوران و کافی شاپی اگر در مکانی نامناسب اجرا گردند قطعا با شکست روبرو خواهند شد پس در قدم اول مکان مناسب برای پروژه خود را شناسایی و با تحقیق از مشاوران املاک از حدود قیمت منطقه اطلاعات دقیقی کسب کنید. پیشنهاد می شود با توجه به کانسپت خود، شانس حضور در فودکورت یا فودهال را نیز بررسی نمایید. هزینه های مربوط به خرید ملک یا اجاره بها از سنگین ترین هزینه های شما در مسیر رستوران داری است پس با چشم باز و دقت کافی در این مورد تصمیم بگیرید.

 

هزینه معماری داخلی و دکوراسیون رستوران

امروزه رویکرد حضور افراد در رستوران ها از خوردن غذا به خلق تجربه ای مفرح و لذت بخش تغییر کرده است بنابراین نباید اهمیت طراحی فضای داخلی رستوران را فراموش کرد. برای کسب نتیجه دلخواه به حضور یک معمار داخلی که تجربه طراحی داخلی رستوران را داشته باشد نیاز دارید. بعد از انتخاب فرد مورد نظر هزینه های مربوط به این بخش را می توانید از تجمیع دستمزد طراح، هزینه های مربوط به مصالح و نیروی کار به دست آورید. پیشنهاد می شود اگر امکان پرداخت هزینه های مربوط به اجرا یا تغییر دکوراسیون رستوران را ندارید، به دنبال رستوران های مشغول به فعالیت که قصد واگذاری مالکیت را دارند، باشید.

 

خرید لوازم و تجهیزات آشپزخانه رستوران

گام بعدی مهم شما در برآورد هزینه ها مربوط به خرید تجهیزات آشپزخانه رستوران می گردد. ابزار و وسایلی که بدون استفاده از آنها عملا فعالیت شما ناممکن خواهد بود. برخلاف تصور عموم از یک آشپزخانه و ملزوماتش، تجهیزات آشپزخانه های صنعتی دارای تنوع بسیار زیادی است. برخی از لوازم که به عنوان تجهیزات پایه در نظر گرفته می شوند، عموما در تمام آشپزخانه های صنعتی مشترک اما سایر این ابزار براساس کانسپت و نیاز خاص رستوران تعیین می گردند. در این مرحله برای آشنایی با انواع تجهیزات آشپزخانه رستوران باید به مشاور طراحی آشپزخانه صنعتی مراجعه نمایید تا با توجه به نیاز پروژه، وسایل و تجهیزات آشپزخانه رستوران شناسایی و برآوردی از هزینه خرید این تجهیزات به دست آورید. یکی از راه های کاهش هزینه ها در این مرحله با خرید تجهیزات دست دوم آشپزخانه صنعتی امکان پذیر است که البته باید در نظر داشته باشید با توجه به حجم کاری بالا در مصارف صنعتی، استهلاک تجهیزات بالا خواهد رفت و در اغلب مواقع تجهیزات کارکرده با مشکلات فنی و خرابی دستگاه همراه هستند پس خرید چنین تجهیزاتی به دقت مضاعف نیاز دارد.

 

خرید وسایل سالن رستوران

در مرحله طراحی دکوراسیون، سبک رستوران مشخص و مسیر حرکت شما برای خرید لوازم سالن مانند میز، صندلی ها، ظروف، اجسام دکوراتیو و... مشخص می شود. نکته مهم رعایت هماهنگی بین تمام اجزا و کیفیت استاندارد و قابل قبول این اقلام است چرا که با توجه به استفاده مکرر از این لوازم امکان آسیب دیدن آنها به شدت بالا است! پس اگر قصد خرید اجناس بی کیفیت و ارزان را دارید باید مراقب شود هزینه های دوباره کاری و خرید مجدد لوازم باشید. از راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت هزینه های خرید لوازم سالن میتوان به تمرکز بر نیاز واقعی هر رستوران اشاره کرد. باید توجه داشت هر رستوران به لوازم خاص خود نیاز دارد و لزوما هر آیتم جذابی برای همه رستوران ها مناسب نخواهد بود و این تنها کانسپت رستوران است که نوع مبلمان، ظروف، تابلوهای داخل سالن و... را تعیین می کند.

 

استخدام پرسنل رستوران

چرخ رستوران شما با حضور افراد و پرسنل به گردش درخواهد آمد پس از همان ابتدا برای استخدام و پرداخت حقوق آنها برنامه داشته باشید. در این بین دو گروه نیروی کار برای رستوران ها وجود دارد: دسته اول مربوط به افراد متخصص در زمینه غذا و نوشیدنی می شود که در مسیر راه اندازی، تهیه منو و آموزش پرسنل تا بازه زمانی مشخصی در کنار شما خواهند بود و دسته دوم پرسنل دائمی شما مانند نیروی خدماتی، پرسنل سالن، کمک سرآشپزها، سرآشپز و... می گردند. دقت داشته باشید در زمان استخدام نیروی کار به نیاز واقعی رستوران خود توجه داشته باشید و از استخدام تعداد بالای نیروی کار از همان ابتدای کار خودداری کنید در عوض می توانید با توسعه فعالیت رستوران خود به تعداد افراد بیافزایید.

 

خرید صندوق فروشگاهی، دستگاه های پوز و سیستم مدیریت مالی رستوران

بکارگیری تکنولوژی های روز در مدیریت امور مالی رستوران، مدیریت پرداخت های مشتریان، مدیریت موجودی انبار و... امری اجتناب ناپذیر است. سیستم های مدیریت مالی رستوران ها و صندوق های فروشگاهی، امکان کنترل و بررسی تراکنش های مالی و موجودی ها را برای مدیران رستوران امکان پذیر می سازد پس در این مرحله باید دست به تحقیقات دقیق برای انتخاب این سیستم ها بزنید. توجه داشته باشید طیف این خدمات بسیار وسیع و متنوع است اما برای مدیریت هزینه های خود باید واقع بینانه تصمیم بگیرید و در نهایت متناسب با شرایط رستوران خود سیستم مورد نظر که پاسخگوی نیازتان باشد را انتخاب نمایید.

 

خرید مایحتاج ضروری انبار رستوران

خریدهای انبار رستوران به دو گروه عمده تقسیم می شوند: مواد خوراکی یا افزودنی های ماندگار و مواد مصرفی روزمره و فاسدشدنی. دسته اول مانند روغن، انواع ادویه، دانه قهوه، برنج و... اقلامی هستند که روزانه خریداری نمی گردند پس می توان به مقدار نیاز آنها را ذخیره و در انبار نگهداری کرد. از همان ابتدای شروع به کار رستوران به این اقلام خوراکی نیاز خواهید داشت پس فراموش نکنید باید هزینه های مربوط به خرید آنها را در بودجه خود لحاظ نمایید. برای مدیریت این بخش از هزینه های خود به یاد داشته باشید که قبل از خرید از محتوا منوی غذایی خود اطلاع کافی داشته باشید و اقلام ضروری را برحسب آیتم های موجود در منو تهیه نمایید. همچنین به شدت توصیه می شود برای تهیه اقلام ماندگار، خرید فله را جایگزین خریدهای تکی و خرد نمایید.

 

اخذ مجوزهای لازم برای افتتاح رستوران

مانند شروع هر فعالیت اقتصادی دیگر، افتتاح رستوران نیز به اخذ مجوزهای گوناگونی نیاز دارد. علاوه بر زمان بر بودن فرآیند دریافت مجوزهای لازم، باید به هزینه های آن نیز توجه داشته باشید. برای مدیریت هزینه های این بخش پیشنهاد می گردد حتما با سایر رستوران داران مشورت کرده و اطلاعات کافی در خصوص این مراحل را کسب نمایید تا بتوانید از هدر رفت زمان و سرمایه خود جلوگیری کنید.

 

هزینه های بازاریابی و تبلیغات رستوران

وجود برنامه های بازاریابی و تبلیغات برای اطلاع رسانی از شروع به کار رستوران و جذب مشتری امری به شدت حیاتی است و روش های مختلفی برای اجرای آن وجود دارد. فراموش نکنید برخی از این روش های گاها بسیار پرهزینه هستند پس باید از ابتدا بخشی از بودجه خود را به آن اختصاص دهید. برای مدیریت هزینه های مرتبط با تبلیغات پیشنهاد می شود از بسترهای آنلاین و رایگان مانند شبکه های اجتماعی حتما استفاده کنید و با برنامه های توسعه ای ضریب نفوذ و فعالیت خود را افزایش و حرفه ای تر نمایید.

 

برای عضویت در خبرنامه ما شماره همراه یا ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید