بلاگ

چگونه فروش رستوران خود را افزایش دهیم؟

چگونه فروش رستوران خود را افزایش دهیم؟

  • تاریخ انتشار : چهارشنبه۲۰ اسفند ۱۳۹۹
  • منبع : ترجمه از سوپرفراست
  • چاپ صفحه

تکنیک های افزایش فروش در رستوران ها

 

در هر فعالیت اقتصادی مهم‌ترین دغدغه هر کارفرما عبور از موانع و افزایش فروش محصولات یا خدمات است. رستوران داران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در عین حال فعالان صنعت غذا و نوشیدنی به خوبی با رقابت های موجود در دنیای رستوران و کافی شاپ آشنایی دارند بطوریکه همیشه این سوال باقی است که چگونه هم برای رستوران خود مشتریان جدید جذب کنیم و هم همان کیفیت مطلوب خدمات را برای مشتریان قدیمی تامین و آنها را نسبت به رستوران خود وفادار نگاه داریم. از همین رو در این مقاله به بررسی راهکارهایی برای افزایش فروش رستوران ها خواهیم پرداخت.

به طور کلی در مسیر موفقیت رستوران و کافی شاپ باید به سه استراتژی اصلی زیر توجه کرد:

جذب مشتریان جدید برای رستوران

ایجاد وفاداری و اشتیاق برای افراد جهت حضور مجدد در رستوران

مدیریت زمان توقف در رستوران و توجه به ارزش خرید مشتری

تفاوت عمده ای بین مشتریان جدید با مشتریان وفادار رستوران شما وجود دارد، بطور ساده میتوان گفت این مشتریان قدیمی هستند که راحت تر از اشتباهات و کمبودهای احتمالی چشم پوشی میکنند اما برای مشتریان جدید، این نکات به منزله ضعف عملکرد شما تلقی شده و احتمال حضور مجدد در رستوران و شکل گیری وفاداری نسبت به شما را به شدت کاهش خواهد داد. پس تلاش برای کسب توجه و اعتماد مشتریان جدید کاری سخت اما قدمی بسیار حیاتی و مهم است.

موفقیت در دستیابی به هر یک از این استراتژی ها به تاکتیک های متفاوتی نیاز دارد که میتوانید براساس شرایط خاص مجموعه خود برخی یا همه آنان را انتخاب و با برنامه ریزی برای اجرای آنها دست به اقدام بزنید.

 

با برند رستورانی خود در محافل حضور داشته باشید

در همایش ها، برنامه ها، ایونت های مخصوص صنعت خود شرکت کنید و با ارائه تخفیف و پروموشن های ویژه، افراد را به حضور در محل رستوران خود ترغیب نمایید. توجه داشته باشید حضور در چنین مراسمی نقش معرفی شما و تبلیغات را دارد پس با روش های خلاقانه و همراه با نوآری توجه افراد را به برند رستوران خود جلب کنید. برای مثال نمونه های از غذای منو خود را با روش های خلاقانه و جذاب در اختیار افراد حاضر در برنامه قرار دهید.

 

برای توسعه رستوران و کافی شاپ خود از روش های بازاریابی کمک بگیرید

از ابزارهای نوین بازاریابی مانند شبکه های اجتماعی کمک بگیرید. و از قابلیت های آن برای خلق ارتباط و تعامل با افراد غافل نشوید برای مثال انتشار نظر و رضایت مشتریان از تجربه ای که در رستوران شما داشته اند به مراتب ارزشمندتر و تاثیرگذارتر از تبلیغات پر هزینه مثل بیلبورد است .

 

برای ا‌ولین حضور مشتریان در رستوران خود برنامه تشویقی داشته باشید

آیتم هایی مانند ارائه کوپن تخفیف، نوشیدنی رایگان، دسر رایگان و.. برای شما کم هزینه خواهد بود اما احساس خوشایندی را به مشتری القا و همچنین آنها را با تنوع و کیفیت شما آشنا خواهد کرد. این ترفند در تسهیل تصمیم گیری برای خریدها و سفارشات بعدی به مشتریان کمک خواهد کرد و میزان خرید مشتریان را به نحوی هوشمندانه تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

برای مشتریان وفادار رستوران خود برنامه ریزی داشته باشید

اگر مشتری ثابت کافه یا رستورانی هستید، حتما حس رضایت بخش صمیمیتی که بین شما و کارکنان آن مجموعه بوجود آمده است را تجربه کرده اید. انسان ها در انتخاب محصولات، خدمات و برندها به طور ناخودآگاه تحت تاثیر روابط عاطفی که با آن محصول یا خدمت برقرار کرده اند، قرار می گیرند پس این حس صمیمیت ایجاد شده بین مجموعه شما و مشتریان سابقتان برگ برنده ای است که باید به شدت از آن محافظت نمایید و فراموش نکنید همان اندازه که جذب مشتریان جدید حائز اهمیت است به هیچ عنوان اهمیت نگهداری مشتریان قدیمی را نمیتوان نادیده گرفت. برای مثال تبلیغات را بعنوان یکی از راه های جذب مشتری جدید تصور کنید و هزینه هایی مثل نصب یک بیلیورد را در نظر بگیرید. چند درصد از افرادی که با تبلیغ شما برخورد داشته اند، به شما سر خواهند زد؟ درحالیکه مشتریان وفادار عملا برای شما نقش تبلیغ بدون هزینه را ایفا می کنند، نظر مثبت آنها در مورد شما و توصیه دیگران به خرید از شما موفقیتی بسیار ارزشمند است.

 

باشگاه و کارت ویژه مشتریان وفادار رستوران داشته باشید

بوسیله این کارت شما تعداد مراجعه مشتری به رستوران و مقدار خریدهای او را ثبت می کنید و با هوشمندی می توانید به ازای ارزش خریدهای قبلی، آیتم هایی از منو را بعنوان هدیه برای او‌ در نظر بگیرید. با این ترفند، در حقیقت مشتری در هربار سفارش مبلغی را پیش شما سرمایه گذاری میکند.

 

با برند رستورانی خود در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید

به ویژه از مشتریان وفادار خود برای همراهی و مشارکت در این برنامه ها دعوت کنید مثلا روزی را مشخص و اعلام کنید که درصدی از فروش روز تعیین شده به انجام امور خیریه اختصاص خواهد یافت. در اتفاقات و بحران های ملی در حد توان مشارکت داشته باشید. یا میتوانید کلاس های آشپزی، ایونت های تست غذای جدید و... برگزار کنید. این فعالیت ها حسی از سرمایه گذاری و مشارکت با برند شما را در مشتریان ایجاد میکند. برند موفق رستوران خود را صرفا به عنوان مکانی برای خوردن و آشامیدن نشان ندهید بلکه خود را به برندی مسئول، پویا و زنده تبدیل کنید.

 

در رستوران یا کافه خود پذیرای دورهمی های دست جمعی باشید

دورهمی های شرکتی، برگزاری مراسم تولد، اجرای موسیقی زنده، برگزاری بازی های گروهی ... همگی باعث ایجاد علاقمندی مشتریان به گذراندن زمان بیشتر در رستوران یا کافی شاپ شما می شود که نتیجه این افزایش حضور در مجموعه افزایش میزان خرید و بالا رفتن ارزش سبد خرید مشتریان است.

 

راهکارهای گوناگونی برای خرید غذا و نوشیدنی های رستوران خود ایجاد کنید

در دنیای پر مشغله امروز، بسیاری از مشتریان زمان کافی برای حضور در رستوران یا کافه یا انتظار برای خالی شدن میز را ندارند اما میتوان با ایجاد روش های متنوع خرید این دسته از افراد را نیز به جمع مشتریان مجموعه اضافه نمود.

برای خود منوی بیرون بر رستوران طراحی کنید. با این ترفند علاوه بر بهره گیری از ظرفیت سالن رستوران، میتوانید از مشتریان خارجی نیز کسب سود کنید.

استفاده از سیستم تحویل غذا در محل یک امر حیاتی است. حتما از پیک داخلی یا مشارکت با شرکت های تحویل غذا استفاده کنید.

در زمان های مختلف برای ارائه آیتم های مناسب و گوناگون آماده باشید، خودتان را محدود به زمان وعده های غذایی مرسوم نکنید.

با تکنولوژی همراه باشید: سفارش غذای آنلاین، امکان رزرو میز بصورت آنلاین و... برای کاربران احساس راحتی و تسهیل انجام کارها را ایجاد میکند. از متدهای مدرن حتما استفاده کنید.

 

مهارت فروش کارکنان سالن رستوران را افزایش دهید

سیاست های نوین فروش بدون ایجاد احساس فشار و اجبار بر مشتری، این قابلیت را دارند که تمایل به خرید بیشتر را در مشتری افزایش دهند، اگر کارکنان رستوران شما به این تکنیک ها تسلط داشته باشند به افرایش فروش شما کمک قابل توجهی خواهند کرد.

کارکنان باید با آیتم های موجود در منو رستوران به خوبی آشنایی داشته باشند و با توصیف کامل و مقایسه انواع آیتم ها، مشتری را با طعم های گوناگون آشنا و تمایل به تجربه طعم های مختلف را در او‌ ایجاد کنند.

هنگام ورود مهمانان، برای آنها آیتم هایی بعنوان استقبال در نظر بگیرید. آیتم هایی هیجان انگیز که افراد را با طعم های منحصر به فرد غذاها و نوشیدنی های رستوران شما آشنا کند. در ادامه میتوانید از مشتریان سوال کنید که آیا تمایلی به سرو سایر آیتم های مشابه با طعم های دیگر را دارند یا خیر. با این روش احتمال خرید مشتریان بالاتر خواهد رفت.

موفقیت استفاده از این تکنیک ها رابطه مستقیم با نحوه برخورد و توانمندی کارکنان شما دارد. تسلط هرچه بیشتر و ارائه توضیحات هیجان انگیز و دقیق از آیتم های موجود در منو، در انتخاب مشتری بسیار تاثیرگذار خواهد بود پس همیشه به نیروی انسانی توجه ویژه داشته باشید.

در پایان به یک نکته حیاتی توجه داشته باشید! در عین حال که رستوران یا کافه شما باید محلی دلپذیر و جذاب برای مشتریان باشد اما زمان یکی از فاکتورهای اصلی در میزان فروش شما است! واضح است که اگر بتوانید میزان فروش خود را افزایش دهید، سود بیشتری کسب خواهید کرد پس سرویس دهی به افراد بیشتر موجب افزایش فروش خواهد شد. در عین حال شما تخمین دقیقی از زمان استفاده مشتریان از میزها ندارید!! این عدم کنترل به معنی از دست دادن گروهی از افراد است که فرصت استفاده از سرویس شما را پیدا نخواهند کرد.. برای کنترل و مدیریت این زمان بندی، از تکنیک های زیر استفاده کنید

از کمک سالن دار و مسئول رزرو میزها بهره بگیرید. این افرادبه شما بینش بهتری در مورد تعداد افراد حاضر در سالن، افراد در حال انتظار، تعداد میزهای رزرو و ... می دهند.

برای سالن از تعداد مناسب پرسنل استفاده کنید،. دقت کنید سرویس دهی بطور منظم و دقیق صورت بگیرد، کمبود نیروی انسانی و در نتیجه اتلاف وقت حین سرویس دهی، در آخر منجر به کاهش سود خود شما خواهد گردید

در هنگام طراحی و دکور فضا به این نکته توجه داشته باشید که تمام جذابیت و زیبایی در نقاط خاصی از فضا متمرکز نباشد، به تمام کنج ها و فضاهای کوچک سالن رستوران یا کافی شاپ خود توجه داشته باشید و جذابیت بصری لازم برای نشستن در این مکان ها را نیز بوجود آورید. با این ترفند تمایل افراد برای استفاده از تعداد معدودی میز بهتر کاهش خواهد یافت و شما میتوانید تمام فضا را برای استفاده مشتریان استفاده بکار بگیرید.

حتما در طراحی منو رستوران به قابل فهم و ملموس بودن آن توجه کنید. با این روش از اتلاف وقت برای توضیح و توجیه آیتم های منو جلوگیری خواهید کرد. گاهی زمان بسیار طولانی بابت کسب اطلاعات در مورد آیتم های منو و تصمیم گیری برای انتخاب توسط مشتریان صرف می شود.

 

برای عضویت در خبرنامه ما شماره همراه یا ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید