بلاگ

آموزش طراحی منو رستوران

آموزش طراحی منو رستوران

  • تاریخ انتشار : يكشنبه۲۶ بهمن ۱۳۹۹
  • منبع : گردآوری سوپرفراست
  • چاپ صفحه

آموزش طراحی منو رستوران

 

برخلاف ظاهر ساده یکی از عناصر بسیار مهم در موفقیت راه اندازی و مدیریت رستوران، طراحی منوی رستوران است. از همین رو طراحی استراتژیک منوی رستوران با هدف کسب سود حداکثری با اصطلاح مهندسی منو نامیده می شود چرا که برای داشتن یک منوی حرفه ای باید به طراحی منو توجه ویژه و نگاهی تخصصی داشت.هدف از مهندسی منو رستوران، نمایش قابل درک و جذاب آیتم های غذایی موجود در رستوران با کمک گرفتن از ترفندهای خلاقانه طراحی است. برای رسیدن به این هدف، علاوه بر در نظر گرفتن سبک رستوران، انتخاب آیتم های غذایی مناسب، بررسی تجهیزات آشپزخانه صنعتی موجود و در یک کلام توجه به زیرساخت های حال حاضر، باید از تکنیک های تخصصی جلب توجه مخاطب و استراتژی های افزایش فروش رستوران کمک گرفت. در این مقاله به بررسی گام های لازم برای کسب حداکثر فروش از طریق طراحی حرفه ای منو رستوان می پردازیم.

 

آیتم های غذایی سودآور رستوران خود را شناسایی کنید

قدم اول، بررسی منو برای یافتن آیتم های محبوب و در عین حال سودآور است چرا که چیدمان اصلی منو براساس این موارد صورت خواهد گرفت. در این مرحله باید به دقت نحوه قیمت گذاری آیتم های منو خود را بررسی نمایید چرا که خطا در برآورد هزینه ها باید به حداقل رسیده و سود حاصل از هر آیتم به درستی محاسبه گردد.

 

از تکنیک های روانشناسی طراحی منو رستوران استفاده کنید

استفاده از مباحث روانشناسی و تکنیک های تاثیر بر رفتار خرید مشتری از جمله تکنیک های مدرن و جذاب در طراحی منو رستوران ها است که همانند مباحث راه اندازی رستوران به تخصص نیاز دارد. در این مرحله تلاش می شود با تکیه بر تکنیک های روانشناسی و مهندسی منو بر نحوه تصمیم گیری مشتری تاثیر گذاشت و او را به سمت خرید بیشتر ترغیب نمود.

 

تکنیک های روانشناسی منو رستوران

 

به زمان طلایی خواندن منو توجه داشته باشید

توجه داشته باشید میانگین زمان بررسی منو توسط مهمانان رستوران شما تنها ۱۰۹ ثانیه میباشد یعنی شما فرصت کمی برای اثرگذاری بر ذهن مشتری، جلب توجه او و دریافت بیشترین سود ممکن را دارید پس باید ابتدا خواندن منو را ساده کنید. استفاده از فونت با سایز مناسب، پرهیز از شلوغی و انباشتگی نوشته و ایجاد گروه های غذایی آشنا و قابل فهم برای مشتری، ارائه اطلاعات تکمیلی برای آشنایی با محتویات غذا به بررسی و انتخاب آیتم های دلخواه مشتری بسیار کمک خواهد کرد.

 

انتخاب ها را هوشمندانه محدود و مدیریت کنید

به اعتقاد روانشناسان وجود ۷ انتخاب برای هر گروه غذایی موجود در منو تعداد مناسبی است چرا که از ایجاد پارادوکس در انتخاب جلوگیری میکند. تحقیقات نشان میدهد هرچه تعداد انتخاب ها بیشتر باشد، اضطراب فرد برای تصمیم گیری افزایش خواهد یافت.

 

به سایز صفحات منوها توجه کنید

یکی از عوامل تاثیرگذار در لحظه انتخاب از منو غذایی؛ تسهیل مسیر استفاده مشتری از منو رستوران است. در تسهیل این مسیر توجه به راحتی مشتری از نکات اساسی است. برای مثال باید سایز مناسب صفحات با توجه به راحتی دست گرفتن منو و وضعیت ورق زدن صفحات را در نظر داشته باشید. منوهایی با سایز بسیار بزرگ کاربرد آسانی نخواهند داشت و حتی روی میز در جای مناسبی قرار نخواهند گرفت!

 

توجه مشتری را به آیتم های سودآور منو جلب کنید

مطالعات کارشناسان حوزه رستوران داری نشان میدهد شانس انتخاب آیتم های غذایی که در ابتدا خواندن منو، نظر مشتری را جلب کرده است به شدت بیشتر است! پس از این بررسی می توانید برای جهت دهی به تقاضای مشتری به سمت آیتم هایی که برای شما سودآورتر هستند، استفاده کنید: مثل تکنیک های مختلف استفاده از عکس، بکارگیری طراحی های گرافیکی، استفاده از خط و خطوط مناسب برای جهت دهی به نگاه و مرکز توجه مشتری، قرار دادن آیتم های ویژه در باکس های رنگی یا سایه دار، احاطه  کردن نام آیتم ها در فضای سفید رنگ و .. ( توجه داشته باشید بهتر است در هر بخش از منوی خود تنها یک یا دو‌ مورد را برجسته و هایلایت نمایید)

 

هر آیتم را در جای مناسبی از منو بنویسید

کارشناسان توصیه می کنند آیتم های برجسته خود را در مرکز، گوشه های راست و چپ بالا صفحه قرار دهید. روان شناسان این منطقه را مثلث طلایی نامگذاری کرده اند، چراکه براساس حرکت چشم اولین نقاطی هستند که در بررسی منو رستوران در دید مخاطب قرار میگیرند. آیتم های سودآور هر گروه غذایی را هم در بالای لیست و‌ هم در انتها قرار دهید چرا که تحقیقات نشان میدهد احتمال توجه و سفارش مشتریان از دو آیتم بالایی و گزینه نهایی در هر بخش نسبت به سایر گزینه ها بیشتر است.

 

در منو رستوران‌ خود تله داشته باشید!

در مهندسی منو رستوران تله به غذایی گفته میشود که قیمت آن برای مشتری بسیار بالا به نظر میرسد. شما میتوانید با قرار دادن این تله در کنار آیتم های سودآور خود، جذابیت قیمتی آیتم های ارزان تر چند برابر کنید چرا که در مقایسه با گزینه تله، انتخاب و خرید آنها برای مشتری بسیار مقرون به صرفه است.

 

به مشتری امکان انتخاب حجم غذا بدهید

پیشنهاد می کنیم برای آیتم های غذایی خود دو سایز بزرگ و کوچک در نظر بگیرید. برای سایز کوچکتر قیمت منطقی با حجم مناسب و چشمگیر انتخاب کنید! چنین خریدی حس انتخاب درست و رضایت بخش را برای مشتری به همراه خواهد داشت. در چنین تکنیکی، تمرکز  و هدف فروش شما گزینه ارزان تر یا بعبارتی سایز کوچکتر خواهد بود، چرا که با مصرف مواد کمتر، فروش خود را نیز افزایش داده اید.

 

قدرت رنگ ها را در انتخاب غذا از یاد نبرید

افراد بطور ناخوداگاه به رنگ ها واکنش احساسی نشان میدهند پس طرح رنگ خود را براین اساس انتخاب نمایید: رنگ های روشن مثل قرمز، زرد و نارنجی توجه مخاطب را جلب و اشتها را تحریک می کنند. از این رنگ ها میتوانید برای جلب توجه مشتریان به قسمت های خاصی از منو استفاده کنید. میتوانید بین رنگ های منو و رنگ های استفاده شده در دکوراسیون، هماهنگی ایجاد کنید و ارتباط بین آنها را نیز تقویت کنید.

 

از زبان توصیفی و شفاف در منو خود استفاده کنید.

بسیاری از مشتریان، تصمیم نهایی خود را براساس توضیحات مندرج در منو رستوران خواهند گرفت. کسب آگاهی در مورد غذا احساس رضایت و خوشنودی نسبت به انتخاب را برای مشتریان به ارمغان خواهد آورد.

 

با جادوی کلمات برای غذاهای تان حس نوستالژی ایجاد کنید

حس نوستالژی و عواطف انسانی را به ترفندهای گوناگون برای مشتریان خود بوجود آورید. گنجاندن چنین آیتم های جذابی برای مشتریان حس صمیمیت و راحتی ایجاد میکنند بطوریکه آنها حس میکنند انتخابی فوق العاده که با خاطرات و گذشته شیرین آنها توام است را انجام داده اند مثل کیک شکلاتی مادر بزرگ، یا استیک مخصوص سرآشپز

 

منو دسر را از منو اصلی جدا کنید

تجربه رستوران داری نشان می دهد با مشاهده آیتم های جذاب در بخش دسر، احتمال کاهش سفارش پیش غذا در بین مشتریان، بالا میرود. در عوض می توانید بعد از صرف غذا اصلی، میهمانان خود را با منوی دسری جذاب شگفت زده کنید

 

برای نوشتن قیمت ها در منو رستوران با دقت عمل کنید

از آوردن واحد پولی در کنار عدد خودداری کنید. از اتصال قیمت به نام غذا با استفاده از نقطه چین خودداری کنید. از قرار دادن ستون قیمت در برابر نام غذا خود داری کنید. قیمت را بلافاصله پس از نام غذا و با فونت یکسان در منو بنویسید. تمامی این موارد برای کنترل ذهن مشتری و کاهش هیجانات در لحظه ارزیابی ارزش قیمتی غذا توصیه می گردد.


همچنین فراموش نکنید که استفاده مفرط از عکس ها عموما متعلق به رستوران های سطح متوسط و پایین است درحالیکه رستوران های مجلل از پر کردن منو حرفه ای رستوران خود با عکس اجتناب میکنند. در عین حال مطالعات نشان میدهد، افزودن یک عکس در هر صفحه منو در حالت عادی فروش رستوران را تا ۳۰٪ افزایش میدهد. اگر تمایل به انتشار تعداد بیشتری از عکس های غذاهای خود دارید می توانید از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک برای نمایش آنها استفاده کنید.

 

برای عضویت در خبرنامه ما شماره همراه یا ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید