بلاگ

تکنیک های ضروری راه اندازی رستوران

تکنیک های ضروری راه اندازی رستوران

  • تاریخ انتشار : سه شنبه۱۸ آذر ۱۳۹۹
  • منبع : گردآوری سوپرفراست
  • چاپ صفحه

تکنیک های ضروری برای راه اندازی موفق رستوران

 

با افزایش درگیری های روزمره مردم در کشورهای مختلف، تمایل مراجعه به رستوران همچنان در حال رشد است. ترندهای غذایی جدید در حال گسترش هستند و طبع غذایی مردم را دستخوش تغییر می نمایند. در این بین نکته مهم برای سرمایه‌ گذار و مالک رستوران، اهمیت برخوداری از اطلاعات کافی برای راه اندازی رستوران و بایدهای شروع یک پروژه رستورانی است. راه اندازی موفق رستوران مستلزم تلاش زیاد، برنامه ریزی های دقیق و پیاده سازی همکاری های حرفه ای در یک تیم است. از همین رو در این مقاله به بررسی آنچه برای راه اندازی موفق یک رستوران نیار دارید، اشاره خواهیم کرد.

 

راه اندازی رستوران چطور آغاز می شود؟

راه اندازی پروژه رستورانی از اجزا مختلف و گوناگونی تشکیل شده که در نگاه اول مدیریت صحیح و کم خطا تمام این موارد امری بسیار سخت به نظر می رسد اما با تقسیم وظایف، بخش بندی قسمت های گوناگون و استفاده از متخصصان برای هر بخش مانند تامین کننده تجهیزات رستوران، طراحی داخلی رستوران، طراحی منو رستوران و ... میتوان مسیری شفاف و قابل اجرا به دست آورد.

 

انتخاب کانسپت رستوران و برند رستورانی

در شروع برنامه ریزی برای اجرای پروژه رستورانی باید تصور دقیقی از کانسپت و برند رستورانی خود داشته باشید. این کانسپت شامل تعیین آیتم هایی از قبیل نوع سرویسی است که ارائه خواهد گردید، نوع غذایی که سرو خواهد شد و طراحی فضا، حال و هوای داخلی رستوران است. این المان ها هویت و شخصیت برند شما را شکل خواهند داد. برند و کانسپت رستورانی مکمل یکدیگرند. کانسپت هویت بصری و قابل لمس برند است. در هنگام انتخاب برند و کانسپت، شما باید به خوبی با ویژگی های مشتریان هدف و خواست آنها آشنایی داشته باشید تا بتوانید خدمات خود را متناسب با سلیقه آنها و به بهترین نحو ارائه دهید. فضای داخلی، غذاها، طراحی منو، انتخاب لوازم سالن رستوران، موسیقی، رایحه مورد استفاده در فضا، نحوه برخورد پرسنل و... باید مکمل و هماهنگ با کانسپت برند شما باشند. وقتی هویت رستوران خود را تعریف می کنید باید تلاش کنید به بهترین شکل در معرض دید و لمس مشتری قرار دهید.

 

طراحی آیتم های منو رستوران

آگاهی دقیق از آیتم های منو به شما در انتخاب صحیح تجهیزات مورد نیاز آشپزخانه رستوران، نیروهایی که باید استخدام کنید و انجام برآورد از تعداد متقاضیان این آیتم ها، کمک می کند. در این مرحله نیازی به مشخص کردن تمام آیتم های غذایی با جزییات و دستور پخت آنها نیست بلکه اهمیت دارد تصمیم بگیرید چه گروه غذاهایی را سرو خواهید کرد. برای مثال میتوانید سرو انواع پیتزا را به عنوان یکی از آیتم های اصلی منو خود انتخاب کنید. در ادامه باید با تکنیک های مهندسی منو ، آیتم های پر سودتر را انتخاب و منو را برای کسب حداکثر جذابیت و سود، مهندسی نمایید. همچنین پس از شروع به فعالیت رسمی رستوران باید به صورت مداوم آیتم های منو خود را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید غذاهای محبوب تر را شناسایی و برای تغییر غذاهای کم طرفدار یا اصلاح آنها اقدام نمایید.

 

طراحی برنامه کسب و کار برای رستوران

اگر برای تامین هزینه های راه اندازی رستوران خود به جذب سرمایه گذار نیاز دارید بهترین راه متقاعد کردن آنها بکارگیری بیزینس پلن رستورانی است. علاوه بر این وجود برنامه کسب و کار به پیاده سازی صحیح استراتژی ها و امکان سنجی فرصت های پیش روی یک رستوران کمک می کند. مهمترین پارامترهای برنامه کسب و کار رستوران عبارتند از:

  - خلاصه موارد اجرایی

  - مروری بر پروژه رستوران و توضیحات مربوط

  - تحلیل بازار

  - استراتژی های رستوران و اهداف آن

  - ساختار مدیریتی

  - استراتژی های بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی

  - ساختارهای مالی

 

برآوردهای مالی رستوران

برای شروع یک پروژه رستورانی شما نیاز به تخمینی از بودجه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار رستورانی و هزینه های حدود یک سال رستوران دارید. این برآوردها به شما کمک می کند برای تامین مالی خود برنامه ریزی نمایید و علاوه بر مقدار پول موجود، برای تامین کاستی ها اقدام نمایید.

 

انتخاب مکان مناسب برای تاسیس رستوران

برای انتخاب مکان مناسب برای تاسیس رستوران به نکات زیر توجه داشته باشید:

قابل رویت و در دسترس بودن مکان – انتخاب فضایی که توسط عابرین و ماشین های عبوری قابل تشخیص و شناسایی باشد بسیار حائز اهمیت است. برای بررسی در دسترس بودن مکان یک رستوران باید به جمعیت عبوری خیابان، ترافیک منطقه و وجود فضای پارک برای ماشین ها توجه کنید.

ویژگی های جمعیت شناختی – باید دقت کنید کانسپت انتخابی رستوران شما با ویژگی های مردم ساکن آن منطقه، نیاز آنها، سطح درآمدشان و... تناسب دارد یا خیر. درست است که بسیاری از مشتریان یک رستوران از مناطق مختلف و به صورت هدفمند به رستوران مورد علاقه شان مراجعه می کنند اما همیشه با یک انتخاب درست میتوان گروهی از مشتریان را که در منطقه رستوران سکونت دارند، به عنوان گروه مشتریان ثابت جذب نمود.

هزینه های ثابت مرتبط با محل رستوران – در بسیاری از مواقع برخی از هزینه های ثابت شما مانند دستمزد و سطح انتظار نیروی کار، اجاره مغازه و... با توجه به منطقه دستخوش تغییرات چشمگیری می شوند. تحقیق کنید که میانگین اجاره بها و دستمزد افراد در رستوران های اطراف به چه صورت است. در صورت عدم ایجاد توازن بین شرایط رستوران خود با رستوران های مشابه اطراف، امکان جا به جایی نیروی کار بالا خواهد رفت که این تغییرات برای شما هزینه بر خواهند بود.

تحلیل بازار – توان رقابتی خود را واقع بینانه بسنجید! با تکنیک های بازاریابی و فروش تا حدی میتوان روی بهبود درآمد کار کرد اما واقعیت این است که برخی خیابان ها از لحاظ رستورانی اشباع هستند یا رقابت در آنها بسیار سخت است. قبل از انتخاب مکان رستوران، شرایط بازار اطراف خود را به دقت بررسی و مطالعه کنید. علاوه بر این نقاط قوت خود و توان رقابتی تان با سایرین را برآورد نمایید.

 

دریافت مجوزهای لازم برای افتتاح رستوران

در هر کشور ادارات و سازمان های خاصی مسئولیت صدور مجوزهای رستوران و واحدهای غذایی را برعهده دارند. این نهادها را به دقت شناسایی و برای دریافت مجوزهای لازم اقدام نمایید.

 

شناسایی فروشنده تجهیزات آشپزخانه رستوران، سالن و تامین کننده مواد اولیه برای آشپزی

یکی از پارامترهای موفقیت در راه اندازی رستوران ، شبکه سازی درست و یافتن تامین کنندگان برتر در حوزه های مختلف است. با توجه به منو و نیاز هر کانسپت، هر آشپزخانه رستوران به تجهیزاتی نیاز دارد که باید آنها را از محصولات با کیفیت و استاندارد خریداری نماید. علاوه بر این از همان ابتدا  باید به خدمات پس از فروش تجهیزات آشپزخانه صنعتی خود فکر کنید و برای آن برنامه داشته باشید. سالن رستوران هم به وسایل گوناگونی نیاز دارد، برترین تامین کنندگان آن را شناسایی کنید. برای مصرف روزانه و پخت و پز به مواد اولیه نیز نیاز خواهید داشت. از برندهای باکیفیت، حرفه ای با سیستم توزیع و پخش قوی استفاده کنید. دقت کنید که انتخاب هوشمندانه این شبکه به موفقیت پایدار شما می انجامد و شما را از هزینه های مجدد و دوباره‌کاری های ناخواسته و هزینه‌بر دور نگاه می دارد.

 

طراحی حرفه ای آشپزخانه رستوران و سالن

شاید مهم ترین واژه برای توصیف عامل موفقیت در رستوران را بتوان " یکپارچگی " و تلاش برای حفظ آن در تمام اجزا و فرآیندهای جاری در رستوران دانست. هدف طراحی استاندارد در رستوران، چه در بخش آشپزخانه چه سالن چه سایر بخش ها، تنها زیبایی و چیدمان نیست بلکه طراحی گردش کاری سیستماتیک بین قسمت عملیاتی (آشپزخانه) و اجرا (سالن) است. طراحی و مدیریت فرآیندها در این دو بخش باید به نحوی باشد که به بهره وری فرآیندها کمک کند. حالا پس از طراحی استاندارد زیرساخت ها میتوانید از معماری داخلی و آیتم های دکوراتیو مورد علاوه خود برای افزایش زیبایی فضا استفاده کنید.

 

استخدام نیروی انسانی برای رستوران

نیروی انسانی فعال در رستوران شامل دو گروه می شوند: نقش هایی که حضور آنها در همه رستوران های یکسان است مانند سالن دار، نیروی شستشو ظروف، صندوق دار و... و نقش هایی که براساس منو و نیاز خاص رستوران به حضور آنها نیاز خواهید داشت. برای مثال اگر سرو قهوه در رستوران صورت نگیرد، شما به باریستا نیاز ندارید. چند نکته مهم در استخدام افراد عبارتند از:  توجه به سابقه و تجربه کاری افراد، علاقمندی فرد به کار در رستوران ( با توجه به ساعت و فشار کاری بالا )، تجربه های مدیریتی برای افرادی مانند سرپرست های تیم و سرآشپزان آشپرخانه رستوران و مهم تر از همه توانایی فرد به فعالیت در کار تیمی

 

بازاریابی و تبلیغات برای رستوران

اهمیت بازاریابی و تبلیغات برای رستوران را می توان در دو عامل زیر خلاصه کرد: اول، مشتریان باید از وجود رستوران مطلع و آگاه باشند. دوم، رستوران جذابیت های لازم را برای آنها داشته باشند تا به حضور در آنجا علاقمند گردند. از راهکارهای زیر می توانید برای تبلیغ رستوران خود  استفاده کنید:

از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید. عکس و فیلم های باکیفیت معرفی غذاها و روایت داستان رستوران، برای مخاطبان جذاب است. از شبکه های اجتماعی و قدرت آن غافل نشوید!

برای رستوران خود وبسایت داشته باشید. وبسایت ویترین آنلاین رستوران شماست. اطلاعات ضروری درباره رستوران مانند منو، آدرس، تلفن، ساعت کاری را در آن قرار دهید و تلاش کنید وبسایت نمایش شایسته ای از برند شما در فضای آنلاین در اختیار مخاطبان قرار دهد.

از بسترهای اطلاع رسانی آنلاین استفاده کنید. وبسایت های معرفی رستوران مانند فیدیلیو می توانند اطلاعات شما را سریع تر در اختیار جستجو کنندگان قرار دهند. همچنین برای همکاری با اپلیکیشن های تحویل غذا مانند اسنپ فود برنامه ریزی کنید. این بسترها فرصت مناسبی برای معرفی شما به طیف وسیعی از مشتریان هستند.

برنامه های تشویقی هیجان انگیز طراحی کنید – در شروع کار می توانید با طراحی برنامه های بازاریابی به بیشتر شناخته شدن برند و آیتم های غذایی رستوران خود کمک کنید. برای مثال برای مهمانانی که برای اولین بار به رستوران شما می آیند، آیتم های خوراکی یا نوشیدنی رایگان در نظر بگیرید، بن های تخفیفی طراحی و عرضه کنید و...

 

و در پایان.. قبل از شروع فعالیت رسمی رستوران، بازرس خود باشید!

تمرین، کسب تجربه و بکارگیری تجربه خود و دیگران قطعا به بلوغ و رشد هر کسب و کاری، مخصوصا رستوران داری کمک خواهد کرد. پس قبل از شروع فعالیت رسمی، آنچه را که برای آن برنامه ریخته اید برای تعداد محدودتری از افراد اجرا و نقاط ضعف کار خود را شناسایی نمایید. با این ترفند کارکنان شما نیز می توانند با شرکت در این فرآیند شبیه سازی به درک و تسلط بیشتری در اجرای وظایف‌شان دست یابند.

 

برای عضویت در خبرنامه ما شماره همراه یا ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید