بلاگ

آموزش طراحی منو دلیوری برای رستوران

آموزش طراحی منو دلیوری برای رستوران

  • تاریخ انتشار : سه شنبه۲۰ آبان ۱۳۹۹
  • منبع : گردآوری سوپرفراست
  • چاپ صفحه

آموزش طراحی منو دلیوری برای رستوران

 

چندین ماه از شیوع کرونا می گذرد و مراجعه به رستوران‌ها و کافه‌ها تحت تاثیر جدی این بیماری قرار گرفته است. پروژه‌های طراحی آشپرخانه صنعتی متوقف شده، راه اندازی رستوران ها به کندی پیش می رود و فعالیت رستوران و کافی شاپ ها با مشکل مواجه گردیده است. با این حال هنوز طعم غذای رستورانی و نوشیدنی های خوش عطر کافه ها جزو بخشی از محبوب ترین‌های روزمره ما است. پس راه حل چیست؟ چگونه می‌توان از ترکیب حرفه‌ای عطر و طعم لذت برد و در عین حال از بروز بیماری جلوگیری کرد؟

کارشناسان راه حل را در افزایش ارائه خدمات بیرون‌بر توسط رستوران ها و کافه ها می‌دانند. در این مقاله به بررسی روش‌های تطبیق طرح کسب و کار رستوران های فعال یا پروژه های رستورانی در حال راه اندازی با سرویس های دلیوری غذا می پردازیم.

 

آنچه برای راه اندازی سرویس دلیوری غذا رستوران باید بدانید

برای تحویل غذا در محل می توانید از اپلیکیشن های سفارس آنلاین مثل اسنپ فود و یا از پیک های شخصی رستوران / کافه خود استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید مهم تر از نحوه ارسال غذا، انتخاب آیتم های غذایی و نوشیدنی است که برای فرآیند حمل و تحویل مناسب تر هستند. باید آگاه باشید که تمام آیتم های منو فعلی شما برای ارسال به خارج از رستوران مناسب نیستند! شما باید لذت عطر و طعم خاص غذاهای رستوران خود را برای مشتری در خانه او زنده کنید. برای پیاده‌سازی استراتژی مناسب برای ارائه سرویس دلیوری غذا به سوالات زیر پاسخ دهید:

1- آیا کیفیت این غذا در طی حمل حفظ می شود؟

2- آیا این غذا در حین حرکت می تواند بافت اصلی خود را حفظ نماید؟

3- فرآیند حمل چقدر بر شکل ظاهری و نحوه سرو غذا تاثیر می گذارد؟

4- بسته بندی مناسب برای ارسال انتخاب و موجود می‌باشد؟

5- با توجه به هزینه های بسته بندی، ارسال و... آیا ارسال این غذا از لحاظ اقتصادی قابل توجیه است؟

6- مدت زمان لازم برای آماده سازی غذا چقدر است؟ این مدت زمان با توجه به زمان بر بودن تحویل غذا در محل، از دید مشتری قابل توجیه است؟

7- آیا نیروی انسانی فعال در آشپزخانه رستوران در مدیریت زمان، سرعت و دقت کافی، توانمند هستند؟

8- تجهیزات آشپزخانه رستوران مناسب با آماده سازی سریع و با کیفیت غذا وجود دارد؟

 

3 اصل مهم در طراحی حرفه‌ای منو دلیوری غذا

رستوران ها عموما ارائه سرویس دلیوری غذا را برای افزایش درآمد و سود خود به کار می‌گیرند غافل از اینکه بدون مهیا کردن زیرساخت های مناسب نه تنها افزایش سودی نخواهند داشت بلکه در نهایت با انبوهی از مشتریان ناراضی روبرو خواهند بود. برای کسب موفقیت در این مسیر یکی از اصلی‌ترین گام ها اصلاح ساختار منو و  ارائه غذاهایی ست که امکان حمل و تحویل در محل را داشته باشند. برای این هدف میتوانید یا بطور کلی منو سالن و منو دلیوری خود را تفکیک نمایید یا ساختار کلی منو را اصلاح کنید. برای طراحی منو دلیوری (غذاهای مناسب برای حمل) به نکات زیر توجه کنید:

 

اهمیت فوق‌العاده زمان‌بندی در دلیوری غذا

وقتی صحبت از دلیوری غذا می‌شود زمان‌بندی یعنی همه چیز! براساس نظرسنجی‌ها از مهم ترین انتظارات مشتریان در این زمینه دریافت غذا در مدت زمان معقول است. تحویل غذا با سرعت مناسب و در زمانی معقول منجر به دریافت بازخوردی مثبت از مشتریان خواهد شد.  برای بهبود سرعت و زمان تحویل غذا باید به این نکات توجه کنید:

 

مدت زمان آماده سازی

قبل از انتخاب آیتم ها برای منوی دلیوری مطمئن باشید این غذا مدت زمان طولانی برای آماده سازی نیاز ندارد. به یاد داشته باشید بازه پذیرش مدت زمان انتظار برای سرو غذا در سالن رستوران با دریافت آن در محل متفاوت است.

 

بافت و دمای غذا

فراموش نکنید برخی غذاها مانند استیک حتی پس از بسته بندی به کمک دمای محفوظ در بافت ماده غذایی همچنان درگیر فرآیند پخت هستند بطوریکه ادامه این روند پخت می تواند به راحتی منجر به تغییر حالت دلخواه بافت غذا گردد. در چنین مواردی حتما به مدت زمانی که طول می کشد تا غذا به دست مشتری برسد، توجه داشته باشید و درصورت نیاز آن را از مدت زمان پخت اصلی کسر نمایید.

 

محدوده سرویس‌دهی

محدوده سرویس دهی خود را واقع بینانه مشخص کنید. به یاد داشته باشید پیک های شما در مدت زمان معقولی باید غذا را تحویل و به محل رستوران بازگردند تا برای ارائه سرویس های بعدی در دسترس باشند. علاوه بر این، تعیین واقع بینانه محدوده سرویس دهی منجر به افزایش سرعت، کاهش زمان انتظار و در نتیجه خلق تجربه ای بهتر برای مشتری شما می گردد. برای تخمین مدت زمانی که طول می‌کشد تا غذا به دست مشتری برسد، علاوه بر مدت زمان رفت پیک، باید مدت زمان آماده سازی و بسته بندی غذا را نیز درنظر داشته باشید و با احتساب تمام آنها محدوده سرویس دهی مناسب را انتخاب نمایید.

 

بکارگیری تعداد مناسب پیک تحویل غذا

باید برآوردی از میزان سفارشات احتمالی طی ساعت های کاری‌تان داشته باشید و برای پاسخگویی به نیاز مشتریان از تعداد مناسبی سفیر برای تحویل غذا استفاده کنید. علاوه براین همکاری با اپلیکیشن های سفارش و تحویل غذا می‌تواند به شما در ارائه خدمات گسترده‌تر یاری رساند.

 

اهمیت استفاده از بسته‌بندی مناسب

در بسیاری از موارد نحوه سرو غذا در محل رستوران با نحوه سرو برای خارج از سالن متفاوت خواهد بود اما فراموش نکنید مهم ترین نکته در دلیوری غذا تحویل ایمن و بهداشتی سفارش همراه با تلاش برای حفظ کیفیت واقعی غذا است درنتیجه برای انتخاب بسته بندی مناسب اولویت شما باید رعایت این نکات در کنار حفظ ظاهر مطلوب غذا باشد.

 

سایز مناسب ظروف

علاوه بر حفظ کیفیت و نکات بهداشتی، ظاهر دلچسب غذا اهمیت بسیار دارد. پس تلاش کنید از ظروفی استفاده کنید که از کیفیت و ظاهر غذای شما بصورت هم‌زمان به خوبی محافظت نماید. بدین منظور از ظروفی استفاده کنید که از لحاظ اندازه از حجم غذای شما خیلی بزرگتر نباشند چرا که وجود فضای خالی زیاد داخل ظرف موجب حرکت راحت تر محتویات داخل آن می‌گردد و احتمال بهم‌ریختگی‌های ظاهری در این حالت بیشتر خواهد شد.

 

بسته بندی جداگانه سس ها و چاشنی ها

تا حد امکان موادی مانند سس و چاشنی ها که قابلیت افزودن توسط خود مصرف کننده را دارند از داخلی غذای اصلی جدا کنید. ترکیب این مواد با غذای اصلی در حین حرکت عموما تاثیر منفی بر ظاهر و کیفیت غذا خواهد گذاشت.

 

بکارگیری ظروف عایق

استفاده از ظروفی که بتواند رطوبت و دمای غذا را حفظ نماید بسیار مهم است. ظروف نامناسب باعث نشت مایعات، تجمع بخار گرم و شل شدن بسته بندی و مشکلاتی از این قبیل می شوند. علاوه بر این توصیه می‌شود هنگام بسته بندی تا حد امکان آیتم های سرد و گرم را از هم جدا نگه دارید تا دمای هیچ‌یک بر دیگری تاثیر نگذارد. برای حمل بسته‌ها نیز حتما باید از باکس ها، کیف ها یا اتاقک های مخصوص حمل غذا استفاده نمایید تا تبادل دمای بسته با محیط تا حد امکان به حداقل برسد.

 

اهمیت جذابیت بصری غذا هنگام سرو

همانطور که قبلا ذکر کردیم طبیعی است که نحوه سرو غذا هنگام دلیوری با حالت معمول و در سالن رستوران متفاوت باشد اما باید تلاش کنید که در هنگام ارسال نیز بسته را بصورت جذاب و وسوسه‌برانگیز به مشتری ارائه دهید. در حال حاضر بسته بندی‌های خلاقانه و زیبایی قابل تهیه هستند که باید از مدل‌هایی که با نحوه سرو غذای شما بیشترین همخوانی را دارند استفاده کنید. حتما از لوگوی خود روی بسته بندی استفاده نمایید. اگر چاشنی ها و سس ها را جداگانه در بسته قرار می دهید و برای استفاده از آنها دستور خاصی وجود دارد حتما اطلاعات لازم را به صورت دقیق و مرحله به مرحله داخل بسته و در اختیار مشتری قرار دهید. از یاد نبرید در حال حاضر این بسته نماینده شما و کیفیت کار شماست! تا جایی که میتوانید باید آن را حرفه ای ارائه دهید.

 

چه غذاهایی برای منو دلیوری مناسب هستند؟

آیتم‌های پرفروش منو رستورانی شما لزوما آیتم های مناسب برای منو دلیوری نخواهند بود! برای ارائه این آیتم‌های پرفروش در منو دلیوری باید آنها را برای فرآیند حمل و جابه جایی آماده کنید.

برخی از گزینه‌های محبوب و مناسب برای دلیوری عبارتند از: پیتزا، فینگرفود، ساندویچ، سوشی، نودل‌ها، مرغ سوخاری، برگر و... در مقابل آیتم هایی که مستعد تغییر حالت فیزیکی ماده غذایی (برای مثال آب شدن) هستند مانند دسرهای بر پایه بستنی برای دلیوری مناسب نیستند (مگر اینکه از تجهیزات مناسب برای تثبیت دما دلخواه در طول مسیر استفاده نمایید)

 

منو دلیوری شما آماده است! آن را در اختیار کاربران قرار دهید

حالا که با بایدها و نبایدهای طراحی منو برای دلیوری غذا آشنا شدید، نوبت به انتشار منو و سفارش‌گیری از مشتریان است. برای جلب توجه مشتریان و افزایش فروش خود از طریق سفارش‌های بیرون‌بر، موارد زیر را به یاد داشته باشید:

1- منو خود را در فضای آنلاین منتشر کنید. شبکه های اجتماعی، وبسایت شما و اپلیکیشن های سفارش غذا محل مناسبی برای انتشار منو مخصوص دلیوری شما است. دقت کنید در دنیای امروز افرادی که قصد سفارش آنلاین یا تلفنی غذا را دارند عموما از منوهای دیجیتال و آنلاین استفاده می کنند پس مسیر را برای استفاده این افراد تسهیل کنید.

2- تلاش کنید امکان پرداخت آنلاین را برای افراد مهیا سازید.

3- کامنت‌ها، نظرات و تجربه سایر مشتریان را در فضای آنلاین و در مسیر ثبت سفارش در اختیار کاربران قرار دهید. دیدن نظرات مثبت حین سفارش به تصمیم‌گیری کاربر کمک خواهد کرد.

4- منو خود را خیلی طولانی نکنید! داشتن 15 تا  20 آیتم در دسته بندی های مشخص و تفکیک شده به تسریع انتخاب کاربر کمک می کند. همچنین درک منو و آیتم های موجود در آن را برای کاربر ساده نمایید.

5- به زیبایی طراحی منو خود اهمیت دهید. در فضای آنلاین و در لحظه سفارش، منو شما تنها راه ارتباطی شما با مشتری خواهد بود. با نمایش توانمندی‌ها و جذابیت های بصری غذاهای خود، او را برای ثبت سفارش متقاعد کنید.

6- حتما توضیحات لازم و کافی را برای آیتم های موجود در منو ارائه دهید. مشتری باید بتواند دقیقا بفهمد که چه چیزی را سفارش می دهد و از محتویات غذایی که انتخاب کرده به‌سادگی آگاه شود.

7- منو آپدیت و به روز داشته باشید. توجه کنید با توجه به تغییر شرایط، ممکن است منو شما در فصول مختلف یا بازه‌های زمانی خاص دستخوش تغییر شود. فراموش نکنید که باید به سرعت اطلاعات آن را به روزرسانی کنید.

با رعایت نکاتی که در بالا اشاره شد و بررسی دقیق نیاز مشتری‌تان در هنگام سفارش‌های خارج از رستوران، می‌توانید تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره انگیز را برای او رقم بزنید. به یاد داشته باشید که افزایش فروش و تعداد مشتریان تنها از راه حفظ کیفیت و توجه به نیاز آنها امکان‌پذیر است.

 

برای عضویت در خبرنامه ما شماره همراه یا ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید